Nasz bałtycki punkt kulminacyjny wypraw wrakowych – 3 dniowy rejs na wraki wokół Bornholmu.
Na miejscu pojawiamy się w czwartek 28/07 wieczorem tak by w nocy z 28 na 29/07 wypłynąć w stronę Bornholmu.
Wraki, które będą w naszym zasięgu:
- „Affaire” – prześliczny wrak, do którego zawsze chętnie wracam. Leży tuż obok bornholmskiego miasteczka Nexo – głębokość 42m przy dnie. Pięknie zachowany drewniany kadłub galeasa „Affaire”, który zatonął tutaj w 1893r. Jego omasztowanie podobno stało jeszcze przed 2000r. Położono je z racji na częste zaczepy sieci. Bukszpryt i maszty leżą na dnie obok wraku.
- „Ada” – szkocki szkuner z 1867r. Głębokość przy dnie 42m. Wrak rozerwało prawdopodobnie pęczniejące zboże przewożone w ładowniach, stąd wrak jest mocno zniszczony.
- „Fu Shan Hai” – ogromny masowiec zatonął od północnej strony Bornholmu w 2003r. To naprawdę potężny wrak, który spoczął na głębokości 65m, ale jego ogromna nadbudówka sięga 30m głębokości, a duża część interesującego kadłuba osiągalna jest już na 45m.
- „Halstenbek” – niemiecki masowiec leżący na głębokości 40m, spoczął na dnie w 1996r. Znowu najciekawszą częścią jest nadbudówka. Kadłub wraku jest skręcony i leży na burcie.
- „Heweliusz” – na Heweliusza zwykle potrzeba osobnego dnia, w ciągu którego wykonamy dwa nurkowania. Polski prom przewożący ciężarówki i wagony kolejowe zatonął u wybrzeży Rugii w 1993r. To najtragiczniejsza historia nowoczesnej polskiej żeglugi pełnomorskiej.
- „Koronowo” – polski kabotażowiec zatonął w 1979r. w wyniku przesunięcia się ładunku drewna w ładowniach. Spoczywa na 52m, ale głębokość nad wrakiem to ok. 38m.
- „Refuler” – niemiecka pogłębiarka to wciąż mało poznany wrak, który spoczywa na ok. 33m. Ogromna konstrukcja zachęca do myszkowania po dużym obszarze zalegania.
- „Whisky” – radziecki okręt podwodny z 1989r. Zatonął w trakcie holowania na złom. Wrak doskonale zachowany, okręt podwodny klasy Whiskey (projekt 613), spoczywa na głębokości 40m. Warto obejrzeć imponujące śruby i kiosk jednostki. Ciekawostką jest fakt, że Polacy posiadali kilka jednostek tego typu, jedną z nich był ORP „Orzeł” (następca legendarnego Orła, który zaginął bez wieści w trakcie II WŚ).
Przykładowy plan wraków (ostateczny dobór wraków uzależniony będzie od pogody i stanu morza).
1. Piątek: Refuler, Affaire
2. Sobota: Fu Shan Hai, Whisky
3. Ada, Halstenbek
Plan wyjazdu
28.07 – 20.00 – Zakwaterowanie na statku „DOKTOR LUBECKI” w porcie Kołobrzeg, ul. Węgorzowa (samochody możemy zostawić na pobliskim, płatnym, strzeżonym parkingu).
29.07 – 2 nurkowania: w drodze na Bornholm (Refuler/Halstenbek), Affaire
30.07 – 2 nurkowania wokół Bornholmu
31.07 – 2 nurkowania na powrocie z Bornholmu (Ada, Halstenbek/Refuler)




Ostateczny dobór wraków na niedzielę będzie potwierdzony w dniu wypłynięcia, decyzja zostanie podjęta na podstawie prognoz pogodowych i stanu Bałtyku.
Zakwaterowanie
Zakwaterowanie na jednostce DOKTOR LUBECKI w 2 kabinach 5 osobowych i 2 kabinach 4 osobowych. W standardzie koce (dobrze jest przywieźć swoje śpiwory i poduszki), poduszka. 2xWC,1x prysznic, messa, salon, pomieszczenie na sprzęt.
Jednostka „DOKTOR LUBECKI” wybudowana została dla Instytutu Morskiego przez Gdańską Stocznię Remontową z przeznaczeniem do badań ichtiologicznych, oceanograficznych, geologicznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. „DOKTOR LUBECKI” jako jednostka naukowa wyspecjalizował się w profilowaniu geologicznych struktur, pobieraniu osadów z dna morza oraz w podwodnych pracach nurkowych. Jednostka posiada dobre warunki socjalne i serwis oraz bezpieczną i wygodną windę nurkową, trap, wydajną sprężarkę. Całość stanowi dobrą bazę do nurkowań rekreacyjnych i zaawansowanych technicznych.



Cena
Cena za 3 noclegi z pełnym wyżywieniem wraz z pakietem nurkowym to 1650zł od osoby nurkującej.
Cena obejmuje
- 6 nurkowań
- pełne wyżywienie
- zakwaterowanie na statku
- napełnianie butli powietrzem
Cena nie obejmuje
- Kosztów dojazdu (dojazd naszym busem ok. 200zł)
- Wypożyczenia sprzętu nurkowego