Bałtyk – wraki z Łeby – 7-9/08/2020

„Betonowiec” (ITZEHOE)

Maks. głebokość – 39 metrów,
Statek o napędzie parowym, przewożacy cement, w workach jutowych, przechowywanych w drewnianych beczkach. Wiele ciekawych szczegółów wciąż dostępnych na wraku, pozostałości płytek, śruba, elementy wyposażenia.

Ze względu na ładunek zbitych brył najprawdopodobniej cementu, znajdujących się wewnątrz kadłuba, określany był mianem „betonowca” lub „cementowca”.
Itzehoe to miasto u ujścia Łaby w Niemczech, które było również portem macierzystym parowca pływającego pod banderą niemiecką. Statek zbudowano w 1905 roku. Data i okoliczności zatonięcia nieznane. Najpewniej musiało to nastąpić przed 1937 rokiem.

„Żaglowiec „

Maks. głębokość – 34 metry
Drewniany kadłub żaglowca prawdopodobnie z końca osiemnastego wieku, dumnie prezentuje się na piaszczystym dnie.
Do tej pory nie udało się jeszcze ustalić pochodzenia i historii wraku. Badania na podstawie próbki drewna wskazały, że wrak może liczyć ok. 250 lat. Drewniany bryg był najprawdopodobniej statkiem handlowym, który płynął z zachodu na wschód. Przypuszcza się, że pływał pod banderą angielską w czasach, gdy flota angielska rosła w potęgę.

Znaleziono na nim m.in. fragmenty ceramiki, podeszwę XVIII-wiecznego buta, szczątki przyrządów żeglarskich. We wnętrzu wraku leżą beczki z olbrotem (wosk wykonany z oleju z czaszki kaszalota używany niegdyś do produkcji kosmetyków i świec).

Wrak okrętu zachowany w świetnym stanie. W piasku zagrzebane są jakieś dwa metry kadłuba. Na dziobie widoczne jest wcięcie, przez które wystawał maszt. We wnętrzu leży kotwica.

Junkers

Maks. głębokość – 27 metrów
Wrak niemieckiego bombowca z drugiej wojny światowej – Junkers. odkryty w 2013 roku przez polski statek hydrograficzny ORP Arctowski.
Bardzo niewielu nurków widziało samolot pod wodą, jeszcze mniej widziało samolot, który brał udział w akcjach bojowych nad terenem naszego kraju.

Margareta

Maks. głębokość – 15 metrów
Statek handlowy o napędzie parowym. Statek towarowy. Odkryty w 1963 roku przez nurków PRO. Zidentyfikowany w 2000 roku. Jednostka wybudowana w 1890 roku w Szczecinie na zlecenie Rk&C Konigsberg. Używana do kabotażu pomiędzy Kalingradem a Szczecinem. Zatopiona 4 kwietnia 1915 roku po ataku brytyjskiej łodzi podwodnej. Całą załogę udało się ewakuować.

Swanhild

Maks. głębokość – 20 metrów

Duński transportowiec o napędzie parowym.

Zbudowany w 1919 roku w norweskiej stoczni Nylands Mekaniske Verksted w Oslo. Pod duńską banderą od 1926 roku.

Zatonął 9 listopada 1944 roku w trakcie rejsu z Kopenhagi do Gdyni w wyniku kolizji z SS Fortuna of Bremen. Cała załoga została uratowana.

To są opisy wraków leżących w naszym zasięgu. Ich dobór będzie zależał w głównej mierze od warunków pogodowych w czasie weekendu.


Wypływamy szybką łodzią Hanter z Łeby. Nabijamy butle w porcie (osoby nurkujące na butlach pojedynczych – konieczność wypożyczenia drugiej butli).

Od nurków oczekuje się: posiadania bojki, latarek, urządzeń do cięcia, doświadczenia w nurkowaniu na Bałtyku, na wrakach. Ze względu na głębokości zalecane jest posiadanie uprawnień Deep Diver.

Ze względu na to, że wypływamy na dwa nurkowania a na pokładzie nie ma sprężarki, nurkujący na pojedynczych butlach powinni mieć ze sobą po dwie butle.

Plan wyjazdu

7.08.2020 – meldujemy się w Łebie, relaks, nocleg.

8.08.2020 – zaokrętowanie na Hantera, nabicie butli (opcjonalny Nitroks) i wypłynięcie na dwa nurkowania. Po powrocie relaks, integracja.

9.08.2020 – zaokrętowanie na Hantera, ładowanie butli, transport na kolejne dwa nurkowania. Po nurkowaniach pakowanie do aut i powrót do domów.

Zakwaterowanie

Ze względu na intensywny okres wakacyjny nocleg będziemy rezerwować na bieżąco po otrzymaniu wpłaty potwierdzającej udział w wyjeździe. Na chwilę obecną mamy rezerwację w Dworku Łeba: niecałe 200zł za dwie noce bez śniadania (nie uwzględnione w koszcie wyjazdu) w pokoju dwuosobowym. Bardzo ograniczona ilość miejsc do spania!

Cena

Cena za 2 dni nurkowania 750zł.

Cena obejmuje

  • 4 nurkowania
  • kawa i herbata na pokładzie

Cena nie obejmuje

  • Kosztów dojazdów (możliwość przejazdu Nurbusem – koszty drogowe do podziału między wszystkich jadących)
  • Kosztów ładowania (powietrze 1,50/litr)
  • Noclegu i wyżywienia (na tą chwilę 200zł za noclegi)
  • Wypożyczenia sprzętu nurkowego

Ze względu na bardzo ograniczoną ilość miejsc (12 miejsc na łodzi) rezerwacja musi być potwierdzona wpłatą 750zł.