Zapraszamy na czerwcową bałtycką wyprawę Nurklubu w 2022.
- Doskonała propozycja dla tych, którzy chcą spróbować swoich sił i wdrożyć się w nurkowanie wrakowe. Wtedy dobór wraków ustawiamy tak by był czas na ćwiczenie umiejętności i zdobywanie doświadczenia w nurkowaniu wrakowym. Ten wyjazd to doskonała okazja by zdobyć uprawnienia SSI Nurkowanie Wrakowe!
- Jest to też doskonała okazja by zrobić małą dekompresję przez osoby uprawnione. Trałowiec „Munin” to wymarzona pozycja by złapać lekkie deko i dokładnie obejrzeć wrak leżący na 40 metrach.
- Szczególnie polecamy by wszystkie nurkowania zrobić na nitroksie – baza jest do tego świetnie przygotowana a większość wraków aż prosi się o odpowiedni nitrox by spędzić na nich maksymalną możliwą ilość czasu!
Osoby nieobyte jeszcze z Bałtykiem też mile widziane, ale minimum wyposażenia i certyfikacji to: suchy skafander, uprawnienia DEEP, Nitroks. Uprawnienia wrakowe nie są wymagane, ale to doskonała okazja by ja zdobyć – SSI Nurkowanie Wrakowe!

Trałowiec „Munin” (głębokość dna : 42m, głębokość nad wrakiem: 32m)
Okręt niemiecki klasy Hilfsminensuchboot o długości 41,5 m, przebudowany z trawlera rybackiego, zwodowany 22.03.1916, a zatopiony 18.03.1945.
Trałowiec „Munin” brał udział w operacji „Hannibal”, w ramach której na dużą skalę ewakuowano drogą morską ludność niemiecką i resztki rozbitej armii otoczonej przez Rosjan w Prusach Wschodnich. Zatonął w wyniku kolizji wywołanej chaosem panującym w porcie w trakcie ewakuacji.
Leży bardzo niedaleko portu Helu, na głębokości 42m (głębokość przy dnie)
Wrak jest spektakularny, duży i wart poświęcenia każdej minuty na dole. Stoi na dnie na niemal równej stępce.
Nurkowanie zaczynamy od dziobu, dokąd prowadzi nas lina opustowa. Najpierw natykamy się na duże działo dziobowe. Potężne działo 10,5 cm już buduje atmosferę nurkowania. Tuż przed nim pozostałości działka przeciwlotniczego. Widoczne są pancerne płyty i obcięta lufa. Obok lufy działa głównego leży resztka trału dziobowego, którego część zasadnicza jest doskonale zachowana i zamontowana na dziobie okrętu. Na śródokręciu wysoka nadbudówka, zachowana w doskonałym stanie z szeregiem okien i okazałym kołem sterowym – warto tam zajrzeć i zobaczyć jak Bałtyk dobrze konserwuje wraki tego typu. Nie ma się wrażenia, że od zatonięcia upłynęło już siedemdziesiąt pięć lat. Na końcu nadbudówki znajdują się podstawy pod łódź ratunkową. Na jej dachu z kolei panuje nieopisany chaos w postaci lin, bębnów z linami, skrzyneczek i innych elementów wyposażenia.

Pokład i pomieszczenia są mocno zasypane piaskiem. W wielu miejscach spotyka się zbite resztki sieci rybackich i żyłek.
Kanonierka (głębokość dna: 31m, głębokość nad wrakiem: 28m)
Niemiecki ścigacz okrętów podwodnych UJ 301( UJ – Uboot Jagger) o długości 24 metrów. Poszycie drewniane osadzone na stalowym szkielecie kutra rybackiego.
Zatopiony 08.04.1945 w wyniku trafienia bombą podczas ataku lotniczego. Atak przeprowadzono w porcie, a płonącą jednostkę wyprowadzono poza port. Próby ugaszenia nie powiodły się, więc jednostka została zatopiona przez pomocniczy okręt trałowy R 71 ok. 1 km na południe od portu w Helu, na głębokości ok. 30 metrów.

Wrak jest dobrze zachowany. Stoi na stępce, z lekkim przechyłem na prawą burtę. Nadbudówka sterczy ponad pokładem.
Z powodu bomb rozmieszczonych, w dniu 15 lutego 2008 r. wprowadzono zakaz nurkowania na wraku okrętu „Kanonierka”. Zakaz obowiązywał do 19.02.2009, kiedy Marynarka Wojenna przeprowadziła operację zniszczenia podwodnego „arsenału” na Zatoce Gdańskiej.
Od 27 Kwietnia 2009, można ponownie nurkować na Kanonierce, niestety okazało się, że po detonacji pozostało 3/4 wraku.
Podczas nurkowania trzeba pamiętać o silnych prądach, które występują w tych okolicach.
Plan wyjazdu
1 dzień – Przyjazd i zakwaterowanie na Helu w godzinach nocnych.
2 dzień – Po śniadaniu meldujemy się w bazie Lena Diving i ładujemy się na łódź. Wypłynięcie na wrak I i na wrak II. Pierwsza pozycja rozbiegowa płycej – tam sprawdzamy sprzęt, konfigurację. Po nurku ładowanie butli, mała przekąska. Po nurkowaniach sprzęt można zostawić w bazie – dla osób zainteresowanych kursem SSI Wreck Diver krótki wykład i omówienie różnych technik przydatnych w trakcie eksploracji wraków. Wieczorem wspólne posiedzenie i morskie rozmowy. 🙂
3 dzień – Śniadanie, wypłynięcia na wrak III i IV. Po nurkowaniach pakowanie i powrót do domu. Obiad/kolacja w drodze powrotnej do Warszawy.
Ostateczny dobór wraków będzie potwierdzony w piątek, decyzja zostanie podjęta na podstawie prognoz pogodowych i stanu Bałtyku.
Cena za 2 dni nurkowania – 550zł
Cena obejmuje
- 4 nurkowania bliskie lub dalekie
- opłatę bazową za nurka.
Cena nie obejmuje
- kosztów dojazdów i noclegów (przykładowy koszt noclegu w domkach na Helu niecałe 250zł/weekend)
- kosztów ładowania powietrzem (zgodnie z cennikiem bazy: powietrze: 1.50zł/litr poj. butli, nitrox do 40%: 2zł/litr, nitrox do 70%: 3zł/litr)
- wypożyczenia sprzętu nurkowego






